Kommunens biler skal ud at køre

Vi kipper med flaget for en kommunal delebilordning

I går (12. november 2013) bragte Herning Folkeblad mit indlæg om kommunale delebiler. Det affødte et par spørgsmål i debatsporet, som jeg har svaret på. Her bringer jeg begge dele.

Jeg har desuden sendt et par indlæg mere til Herning Folkeblad. Spændende om de får plads til dem i slutspurten. De kommer under alle omstændigheder her i bloggen – sammen med et par, der aldrig blev sendt.

Det kommer alt sammen. Først til de kommunale delebiler…

Kommunens biler skal ud at køre

I dag holder mange af Herning Kommunes biler stille om aftenen og i weekenderne. Samtidig har mange borgere brug for en ekstra bil om aftenen og i weekenderne.

Enhedslisten vil arbejde for, at kommunens biler indgår i en delebilordning. Det er en gevinst for kommunekassen, for borgernes privatøkonomi og for miljøet.

Debat: Hvad vil det sige at have en kommunal delebilordning?

Delebiler er ikke en gratis ordning for brugerne. Kort sagt fungerer det sådan, at du betaler et fast kontingent hver måned. Derudover betaler du for brug af bilen. Det er typisk et beløb pr. kørte kilometer og et beløb pr. time, du har booket bilen.

Gevinsten for kommunen er, at man er flere om at dække udgifterne til vask, reparationer osv. Den samme gevinst opnår du selv som deltager i ordningen. Men det kan jo også være, at du kan undvære bil nummer to, hvis du har en delebil.

Miljøgevinsten opnår vi gennem ændret adfærd. Hjemme hos os er vi med i den lokale delebilordning i Herning. Og jeg er helt sikker på, at vi kører meget mindre i bil, end vi ville have gjort hvis der stod én i indkørslen. Der vil også være en miljøgevinst ved, at bilen altid er relativt ny. Typisk vil man lease biler i en ordning, så de aldrig er ældre end tre år.

Jeg håber hermed at have uddybet, hvorfor jeg mener kommunale delebiler er en god ide.